Team

FH-Prof. Dr. Jan Krone

  • Lecturer
  • Department of Media and Digital Technologies
Location: A - Campus-Platz 1
P: +43/2742/313 228 416

Study programmes

  • Media Management (BA)
  • Digital Media Management (MA)

Departments

  • Media and Digital Technologies
  • Digital Business and Innovation

Short profile

  • 1995 – 1999 Studies in Media and Communication Sciences, Law, German Language and Literature Studies as well as Movie- and Dramatics Sciences, Freie Universität Berlin, degree „Magister Artium“
  • 2000 – 2005 research associate at the professorship Prof. Dr. Axel Zerdick for media- and communication economics/media- and communication policy, Institute of Media and Communication Studies, Department of Political and Social Sciences, Freie Universität Berlin
  • 2005 – 2006 Vacancy Professor, Institut für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft, Arbeitsbereich Ökonomie und Massenkommunikation/Kommunikationspolitik und Medienrecht am Fachbereich Politik und Sozialwissenschaften an der Freien Universität Berlin.http://www.polsoz.fu-berlin.de/kommwiss/institut/kommunikationspolitik/ehemalige/jkrone/index.html
  • 2006 up to now Head of Module Media Systems, Department Medien und Wirtschaft and Project Manager, Österreichisches Institut für Medienwirtschaft, University of applied Sciences St. Pölten
  • June 2009 „Grimme Online Award“- laureate 2009, category „Information“ (Award given for editorial department and authorship) as a resident member of Carta.info
  • 2009 appointment to professorship (FH), University of applied Sciences St. Pölten
  • 2006 – 2015 several functions in the scientific community as well as lectureships

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Projects

Publications

Krone, J., & Gebesmair, A. (2019). Vorwort und Einführung. Zur Ökonomie gemeinwohlorientierter Medien. Massenkommunikation in Deutschland, Österreich und der Schweiz – Aufbau der Tagungspublikation. In J. Krone & A. Gebesmair (Eds.), Zur Ökonomie gemeinwohlorientierter Medien. Massenkommunikation in Deutschland, Österreich und der Schweiz. (pp. 11–16). Nomos. https://doi.org/10.5771/9783845289601-9
Krone, J., & Voglreiter, A. (2019). Differenzierung des Differenz-Ansatzes: Verfeinerung des Pragmatischen Differenz-Ansatzes nach Roger Blum anhand des finanzwirtschaftlichen Triple A-Rating-Systems. MedienJournal Themenheft "Das Konzept Mediensystem in Zeiten von Konvergenz und Digitalisierung," 43(3), 69–84.
Krone, J. (2019). Spiegel der Zeiten. In ORF (Ed.), Der Auftrag 2019. Wissen, Innovation, Orientierung für Europa. Public Value Report 2018/2019 (p. 31). ORF. https://zukunft.orf.at/rte/upload/pv_18_19/europa/orf_pvb18-19_eur.pdf
Krone, J. (Ed.). (2019). Medienwandel kompakt 2017-2019. Schlaglichter der Veränderung in Kommunikation, Medienwirtschaft, Medienpolitik und Medienrecht - Ausgewählte Netzveröffentlichungen. Springer VS.
Krone, J. (2018, February 23). Mythos Sichtbarkeit des Publikums. Carta.Info - Autorenblog Für Digitale Öffentlichkeit, Politik Und Ökonomie. http://www.carta.info/85421/mythos-sichtbarkeit-des-publikums/
Krone, J., & Pfeiffer. (2018). Axel Zerdick. In M. Meyen & T. Wiedemann (Eds.), Biografisches Lexikon der Kommunikationswissenschaft. Herbert von Halem. http://blexkom.halemverlag.de/axel-zerdick/
Krone, J. (2017). Marxistisch-leninistische Pressetheorie reloaded - Zur Theorie digitaler (Massen-)Kommunikation. Carta.Info. http://www.carta.info/84919/marxistisch-leninistische-pressetheorie-reloaded-zur-theorie-digitaler-massen-kommunikation/#comments
Krone, J., & Pinkl, V. (2017). Technologie- & Medienakzeptanz. Eine theoretische Modellierung zur Abwägung der Nutzernachfrage nach Kommunikationsdiensten im Medienwandel. In Handbuch Medienökonomie. Life Edition. (Vol. 1, pp. 273–290). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-09632-8_7-2
Grüblbauer, J., & Krone, J. (2017). Paid Content für Verlage: Indirekte Erlösmodelle via Infrastruktur-Netzbetreiber. In Kappes, C., Krone, J., & Novy, J. (Eds.), Medienwandel kompakt 2014 bis 2016 (pp. 377–382). Springer Fachmedien Wiesbaden.
Krone, J. (2016). Zum Status der "4. Gewalt" im Staat. Carta.Info.
Krone, J., & Rihl, A. (2013). Programm- und Kommunikationsanalyse des nichtkommerziellen Rundfunks Österreichs (HF/TV) im Medienwandel. In Schriftenreihe der RTR-GmbH, Band 2/2013 (Wien). https://www.rtr.at/medien/aktuelles/publikationen/Publikationen/SchriftenreiheNr22013.de.html
Krone, J., Eumann, M. J., Gerlach, F., & Rößner, T. (2013). Aspekte und Perspektiven österreichischer Medienpolitik. Medienförderung des Bundes im Medienwandel. In M. Stadelmaier (Ed.), Medien, Netz und Öffentlichkeit. Impulse für die digitale Gesellschaft (pp. 409–415). Klartext.
Pellegrini, T. (2012). Netzneutralität im Kontext von bandbreitenintensiven Massenmedien und Multimediadiensten. Policy-Formulierung in der EU 27. In Netzneutralität und Netzbewirtschaftung (pp. 37–74). Nomos Verlag.
Krone, J. (2011, May 3). Internet = Kopieren: Scheingefechte um das geistige Eigentum. Netzwertig.Com. http://netzwertig.com/2011/05/03/internet-kopieren-scheingefechte-um-das-geistige-eigentum/
Krone, J., & Pellegrini, T. (2011). Changing Paradigms in Newtwork Neutrality and its Effects on Public Sector Broadcasting Online Services: Germany"s Case. Issues of Business and Law, Vol. 3/2011, 73–84. https://doi.org/10/bw4s6t
Krone, J. (2010). „Qualitätsjournalismus“. Systemkrise des elitären publizistischen Führungsanspruchs. http://carta.info/25552/qualitaetsjournalismus-die-systemkrise-des-hierarchisch-elitaeren-publizistischen-fuehrungsanspruchs/
Krone, J. (2010). Mobiltelefonie - von der primären Kommunikation zum konvergenten Kommunikationsangebot? Eine soziologische Marktanalyse. In Perspektiven mobiler Kommunikation - Neue Interaktionen zwischen Individuen und Marktakteuren (pp. 25–63). Verlag für Sozialwissenschaften VS. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-531-92341-3_2
Wersig, G. (2009). Einführung in die Publizistik- und Kommunikationswissenschaft: Erweitert und aktualisiert von Jan Krone und Tobias Müller-Prothmann (1st ed.). Nomos. http://www.amazon.de/Einf%C3%BChrung-die-Publizistik-Kommunikationswissenschaft-M%C3%BCller-Prothmann/dp/3832942254
Krone, J. (2008). Foreign Media Investments – Engagements of West European Newspaper Publishers after the End of the Cold War in the East European classical Newspapers Market. In B. Dobek-Ostrowska & M. Glowacki (Eds.), Comparing Media Systems: 1) Central European Media between Commercialisation and Politization 2) Central European Media 20 Years after Communism. (pp. 85–96).